Preview

Tuberculosis and socially significant diseases

Advanced search

MODERN APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF CONTINUOUS MEDICAL EDUCATION IN PHTHISIOLOGY

Abstract

The study is based on the analysis of tuberculosis care problems, associated with the competence of medical personnel, and Russian and foreign experience in providing education in a system of continuous additional professional medical education. Educational process organization for postgraduate and professional education of physicians should be based on the unsolved issues in tuberculosis care in each corresponding specialty. It is important to keep Russian traditional approaches to organizing learning Phthisiology with
developed individual-centered education system of step-by-step process of building up professional skills and implement foreign experience of continuing postgraduate medical education. Parttime modular system with a remote part of the educational program is an optimal form of education during the transition period of postgraduate education.

About the Authors

T. I. Morozova
ГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. В.И. Разумовского Минздрава России»; ГУЗ Саратовской области «Областной клинический противотуберкулезный диспансер»
Russian Federation


L. E. Parolina
ГБОУ ВПО «Саратовский государственный университет им. В.И. Разумовского Минздрава России»
Russian Federation


References

1. Денисов И.Н. Медицинское образование: ситуация сегодня и пути совершенствования подготовки врачей // Рус. врач. − 2005. − № 4. − С. 44.

2. Дробот Н.Н., Шевченко Н.П., Шаполовский В.В. Коморбидность туберкулеза легких и соматической патологии // Соврем. наукоемкие технологии. − 2010. − № 2. − С. 84. [URL:http://www.rae.ru/snt/?section=content&op= show_article&article_id=5776].

3. Егорова И.А., Шевченко С.Б., Куличенко В.П. и др. Инновационные образовательные технологии в непрерывном медицинском образовании врачей // Материалы семинара для руководителей симуляционных центров, 14-15 ноября 2013 г. [URL:http://rosmedobr.ru/theses/19.html?SSr=1801332c6b0617 bf4a5927c_17bf1f77].

4. Каюкова С.И. Туберкулез женских половых органов – трудности диагностики редкой формы внелегочного туберкулеза // Соврем. пробл. науки и образования. − 2012. – № 1. [URL: www.science-education.ru/101-5431].

5. Корецкая Н.М., Гринь Е.Н. Особенности туберкулеза легких и его выявление в группах риска в закрытом административно-территориальном образовании // Сиб. мед. обозрение. − 2009. − № 6. − С. 87-89.

6. Морозова Т.И., Паролина Л.Е. Возможности кредитно-допусковой технологии в системе дополнительного профессионального образовании врачей-фтизиатров // Туберкулез и болезни легких. − 2012. − № 5. – С. 5-10.

7. Нечаева О.Б., Эйсмонт Н.В. Влияние ВИЧ-инфекции на развитие эпидемической ситуации по туберкулезу в Российской Федерации / ФГБУ «Центр. НИИ орг. и информатизации здравоохранения» Минздравсоцразвития России. – М., 2011. [URL:http://vestnik.mednet.ru/content/view/315/30/lang,ru/].

8. Нечаева О.Б. Ситуация по туберкулезу и работе противотуберкулезной службы Российской Федерации в 2012 году. −[URL: http://www.mednet.ru/images/stories/files/CMT/2012_tvs_rossiya.pdf].

9. Об утверждении Порядка оказания медицинской помощи больным туберкулезом: приказ № 932н от 15.11.2012 г. / Министерство здравоохранения Российской Федерации. – М., 2012.

10. Паролина Л.Е., Морозова Т.И., Докторова Н.П. Компетентностный подход при подготовке врачей-фтизиатров // Педагогические технологии реализации компетентностного подхода в соврем. мед. образовании: Материалы межрегион. науч.-метод. конф. Саратов. гос. мед. ун-та. – Саратов, 2009. − С. 68-69.

11. Перфильева Г.М., Алексеева В.М., Шамшурина Н.Г. и др. Экономика здравоохранения / под ред. И.Н. Денисова. − М.: ГОУ ВУНМЦ, 2004. – 224 с.

12. Шилова М.В. Туберкулез в Российской Федерации 2009 г. Аналитический обзор статистических показателей по туберкулезу, используемых в Российской Федерации. – М., 2010. − С. 36.

13. Ющук Н.Д., Мартынов Ю.В. Непрерывное обучение врачей - требование современной практики здравоохранения // Мед. образование и проф. развитие. − 2013. − № 1. [URL: http://medobr.ru/ru/jarticles/253.html?SSr= 0901332c6c164a7fb37927c_4a7ea010].

14. American Academy of Pediatrics. National conference and exhibition preliminary program. − 2007. – 64 p.

15. PREP the course / American Academy of Pediatrics. − 2008. − 15 p.


Review

For citations:


Morozova T.I., Parolina L.E. MODERN APPROACHES TO THE ORGANIZATION OF CONTINUOUS MEDICAL EDUCATION IN PHTHISIOLOGY. Tuberculosis and socially significant diseases. 2014;(3):52-57. (In Russ.)

Views: 13


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2413-0346 (Print)
ISSN 2413-0354 (Online)