Preview

Tuberculosis and socially significant diseases

Advanced search

The effectiveness of training a doctor in the discipline “phthisiology” in the CIS countries during the COVID19 pandemic

https://doi.org/10.54921/2413-0346-2021-12-3-68-73

Abstract

Purpose of the study. To analyze the results of the educational process in the discipline «phthisiology» in the CIS countries during the COVID19 pandemic. Materials and methods. The features and effectiveness of the use of various methods of the educational process in the preparation of a doctor in the discipline «phthisiology» in the CIS countries during the COVID-19 pandemic are analyzed. The main models of the organization of training, involving traditional and remote formats with the use of distance educational technologies, are considered. Results. It is concluded that in the system of basic formal education at all levels and areas of training, the distance learning method can be considered as a form that enhances the socio-pedagogical, organizational, psychological and didactic potential of the traditional («face to face») format of education. The methods of theoretical and empirical research used in the work in a comprehensive manner.

About the Authors

V. M. Kolomiets
ФГБОУ ВО «Курский государственный медицинский университет» Минздрава России
Russian Federation


M. D. Safaryan
Ереванский государственный медицинский университет имени Мхитара Гераци
Armenia


F. K. Tashpulatova
Ташкентский педиатрический медицинский институт
Uzbekistan


I. V. Buinevich
Гомельский государственный медицинский университет
Belarus


References

1. Алексеева А.Ю., Балкизов З.З. Медицинское образование в период пандемии COVID-19: проблемы и пути решения // Медицинское образование и профессиональное развитие. – 2020. – Т. 11. – № 2. – С. 8-24. doi: 10.24411/2220-8453-2020-12001.

2. Блинов В.И., Сергеев И.С. Модели смешанного обучения в профессиональном образовании: типология, педагогическая эффективность, условия реализации // Профессиональное образование и рынок труда. – 2021. – № 1. – С. 4-25. doi: https://doi.org/10.24412/2307-4264-2021- 01-04-25.

3. Гафуров И.Р., Ибрагимов Г.И., Калимуллин А.М., Алишев Т.Б. Трансформация обучения в высшей школе во время пандемии: болевые точки // Высшее образование в России. – 2020. – Т. 29. – № 10. – С. 101-112. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-10-101-112.

4. Коломиец В.М., Лебедев Ю.И., Гольев С.С. Педагогическая школа кафедры фтизиопульмонологии Курского государственного медицинского университета: формирование и перспективы // Туберкулез и болезни легких. – 2015. – № 9. – С. 54-58.

5. Коломиец В.М., Павленко Е. П., Буйневич И. В., Ташпулатова Ф. К. Пандемия COVID-19: проблемы и перспективы дистанционного метода преподавания дисциплины «фтизиопульмонология» в отдельных странах СНГ // Проблемы здоровья и экологии. – 2021. – Т. 18. – № 1. – С. 142-151.

6. Лазаренко В.А., Калуцкий П.В., Дрёмова Н.Б., Овод А.И. Адаптация высшего медицинского образования к условиям цифровизации здравоохранения // Высшее образование в России. – 2020. – Т. 29. – № 1. – С. 105-115. https: //doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-1-105.

7. Перельман М.И. Мысли о диагностике // Туберкулез и болезни легких. – 2013. – № 5. – С. 3-4.

8. Сенашенко В.С., Макарова А.А. Образовательные гибриды в высшем образовании России // Высшее образование в России. – 2018. – Т. 27. – № 8-9. – С. 24-42. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2018-27-8-9-24-42.

9. Стародубов В.И., Кадыров Ф.Н., Обухова О.В., Базарова И.Н., Ендовицкая Ю.В., Несветайло Н.Я. Влияние коронавирусной инфекции COVID-19 на ситуацию в Российском здравоохранении. Аналитический доклад / Под общей ред. академика РАН В.И. Стародубова. Версия 1.0 (по состоянию на 26.04.2020 г.). – М., 2020. https://yandex.ru/search/?lr=8&clid=2233626&text.

10. Статья 16. Реализация образовательных программ с применением электронного обучения и дистанционных образовательных технологий. Федеральный закон РФ «Об образовании в Российской Федерации» № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 г. (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.07.2020). [Электронный ресурс]. URL: https://legalacts.ru/doc/273_FZ-ob-obrazovanii/ (Дата обращения 01.07.2021).

11. Arandjelovic A., Arandjelovic K., Dwyer K., Shaw C. COVID-19: considerations for medical education during a pandemic // Med. Ed. Publish. – 2020. – Vol. 9. – N. 1. – P. 87. doi: 10.15694/mep.2020.000087.1.

12. Fawns T., Jones D., Aitken G. Challenging assumptions about “moving online” in response to COVID-19, and some practical advice // Med. Ed. Publish. – 2020. – Vol. 9. – N. 1. – P. 83. doi: 10.15694/mep.2020.000083.1/

13. Cabral V.K., Valentini D.F. Jr, Rocha M.V.V., de Almeida C.P.B., Cazella S.C., Silva D.R. Distance learning course for healthcare professionals: continuing education in tuberculosis // Telemed. J. E. Health. – 2017. – Vol. 23. – N. 12. – P. 996- 1001. https://doi.org/10.1089/tmj.2017.0033.

14. Kachra R., Ma I. Practical tips for faculty development workforce training under pressure in the time of COVID-19 pandemic // Med. Ed. Publish. – 2020. – Vol. 9. – N. 1. – P. 81. doi: 10.15694/mep.2020.000081.1.

15. Reimaging Teaching in a Blended Classroom. Working paper. TNTP: Reimagine Teaching. – 2014. – 18 p. [Электронный ресурс]. URL: http://www.k12accountability.org/resources/Blended-and-Adaptive-Learning/TNTP_Blended_Learning_WorkingPaper_2014-2.pdf (Дата обращения 05.04.2021).


Review

For citations:


Kolomiets V.M., Safaryan M.D., Tashpulatova F.K., Buinevich I.V. The effectiveness of training a doctor in the discipline “phthisiology” in the CIS countries during the COVID19 pandemic. Tuberculosis and socially significant diseases. 2021;9(3):68-73. (In Russ.) https://doi.org/10.54921/2413-0346-2021-12-3-68-73

Views: 61


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2413-0346 (Print)
ISSN 2413-0354 (Online)