Preview

Tuberculosis and socially significant diseases

Advanced search

The future trends of the continuous professional medical education in phthisiology

Abstract

The basic factors, call forth the necessity of the continuous professional medical education (CPME) up-grade by advanced educational technologies. The important condition of the CPME development – succession of the present experience and specific features of the phthisiology teaching – conceptual, organizational and methodological unity of the profession and variety of the TB facilities and multiple localization of TB damages. CPME definitions and specific features are presented – selfeducation, postgraduate education, workshops, master-classes and schools provided by the leading experts in the profession. The history of TB-physicians education and training system in Russia from the beginning of the 20th century is described in details – primary specialization, apprenticeship, internship, fellowship, clinical residency, and training in the workplace in medical school’s hospitals and the leading TB-facilities.
New options of the educational system are presented, which based on the obligatory TB-physicians’ involvement in conferences, congresses, workshops, master-classes and schools, using of the e-portals for professional knowledge databases, distance education,
and presentations in their own facilities and publications, containing clinical experience.
Some suggestions are make on credit units and physicians portfolio implementation in CPME to increase these connections with both research and educational physician’s activities and clinical practice.
The main approaches to the further enhancement of the educational framework in phthisiology are introduced, based on qualification requirements and modern educational technologies.

About the Authors

P. P. Seltzovsky
ГБОУ ДПО «Российская медицинская академия последипломного образования» Минздрава России; ГКУЗ города Москвы «Московский городской научно-практический центр борьбы с туберкулезом Департамента здравоохранения города Москвы»
Russian Federation


A. S. Svistunova
ГБОУ ДПО «Российская медицинская академия последипломного образования» Минздрава России; ГКУЗ города Москвы «Московский городской научно-практический центр борьбы с туберкулезом Департамента здравоохранения города Москвы»
Russian Federation


S. A. Skryabin
ГБОУ ДПО «Российская медицинская академия последипломного образования» Минздрава России
Russian Federation


M. I. Borisova
ГБОУ ДПО «Российская медицинская академия последипломного образования Минздрава России»; ГКУЗ города Москвы «Московский городской научно-практический центр борьбы с туберкулезом Департамента здравоохранения города Москвы»
Russian Federation


References

1. Балкизов З.З. Обзор технологий eLearning для медицинского образования // Мед. образование и проф. развитие. – 2011. – № 1. – С. 25-34.

2. Блашенцова С.А., Измалков С.Н. Стратегия и тактика внедрения системы непрерывного профессионального развития в Самарской области // Мед. образование и проф. развитие. – 2010. – № 2. – С. 18-22.

3. Выжигина М.А., Сизова Ж.М., Ших Е.В. Система кредитных единиц в послевузовском профессиональном образовании врачей // Мед. образование и проф. развитие. – 2010. – № 1. – С. 25-32.

4. Галиновская З. А. Подготовка врачей по туберкулезу // Туберкулез и борьба с ним. Справочное руководство. – М.: Наркомздрав РСФСР, 1926. – С. 357-360.

5. Гиббс Т., Химион Л.В. Определение и значение непрерывного образования // Мед. образование и проф. развитие. – 2012. – № 3. – С. 11-15.

6. Дэйвис Н., Дэйвис Д., Блох Р. Руководство АМЕЕ № 35: Непрерывное медицинское образование // Мед. образование и проф. развитие. – 2012. – № 3. – С. 16-43.

7. О методике расчета трудоемкости основных образовательных программ высшего профессионального образования в зачетных единицах / Письмо Минобразования России № 14-52-988 от 28.11.2002 года. [Электронный ресурс] URL: http://www.bestpravo.ru/rossijskoje/jm-pravo/j4n.htm. (Дата обращения 20.06.2015).

8. Рабухин А.Е. Специализация врачей по туберкулезу и усовершенствование фтизиатров // Теория и практика советской фтизиатрии. – М.: Медицина, 1969. – С. 280-291.

9. Улумбекова Г.Э., Балкизов З.З. Международные требования к электронным материалам для дистанционного персонифицированного обучения //Мед. образование и проф. развитие. – 2012. – № 4. – С. 18-26.


Review

For citations:


Seltzovsky P.P., Svistunova A.S., Skryabin S.A., Borisova M.I. The future trends of the continuous professional medical education in phthisiology. Tuberculosis and socially significant diseases. 2015;(4):44-49. (In Russ.)

Views: 21


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2413-0346 (Print)
ISSN 2413-0354 (Online)