Preview

Tuberculosis and socially significant diseases

Advanced search

The basic principles of psychological interaction between staff of TB control facilities and children and adolescence

Abstract

The lecture contains information оn age-related psychological features of children and adolescents, on styles of family education, and on creation of internal picture of the disease in children and adolescents with tuberculosis. The analysis of children’s and adolescents’ emotional needs during tuberculosis treatment and isolation from living environment, allows us to expand the repertoire of applied methods and techniques and make the treatment more comfortable for all the participations. The psychological education of tuberculosis control facilities stuff allows to achieve a better understanding when communicating with children, adolescents and authoritative for them adults.

About the Authors

O. B. Lomakina
ГБУЗ «Московский городской научно-практический центр борьбы с туберкулезом Департамента здравоохранения города Москвы»
Russian Federation


V. G. Rakaeva
ГБУЗ «Московский городской научно-практический центр борьбы с туберкулезом Департамента здравоохранения города Москвы»
Russian Federation


References

1. Ахтямова А.А., Золотова Н.В., Стрельцов В.В., Баранова Г.В., Овсянкина Е.С. Психологические особенности больных туберкулезом органов дыхания подростков с различными характеристиками заболевания // Туберкулез и болезни легких. – 2016. – Т. 94. – № 1. – С. 10-14.

2. Дубровина И.В. Практическая психология образования / Под ред. И.В. Дубровиной: учебник для студ. высш. учеб. заведений. – М.: «ТЦ сфера», 2000. – С. 283-424.

3. Золотова Н.В., Ахтямова А.А., Стрельцов В.В., Баранова Г.В. Туберкулез органов дыхания у детей и подростков: изучение патогенетически значимых психологических механизмов // Сибирский психологический журнал. – 2015. – № 57. – С. 129-140.

4. Иванец Н.Н. Психиатрия и медицинская психология: учебник / Н.Н. Иванец и др. – М.: ГЭОТАР-Медиа, 2019. – С. 89-95, 795-797, 814-830.

5. Кузьмишина Т.Л., Чирикина Е.С., Пермякова А.А., Хохлова Е.А. Стили семейного воспитания: отечественная и зарубежная классификация // Современная зарубежная психология. – 2014. – Т. 3. – № 1. – С. 16–25.

6. Лурия Р.А. Внутренняя картина болезни и иатрогенные заболевания. – М.: «Медицина», 1977. – С. 115-118.

7. Мартусова Е.В. Индивидуально-психологические особенности детей младшего школьного возраста с различными проявлениями туберкулезной инфекции // Клиническая и специальная психология. – 2016.– Т. 5. – № 3. – С. 78-94.

8. Мухина В.С. Возрастная психология. Феноменология развития: учебник для студ. высш. учеб. заведений / В.С. Мухина. – 10-е изд., перераб. и доп. – М.: ИЦ «Академия», 2006. – С. 410-588.

9. Николаева В.В. Психосоматика: телесность и культура: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Под ред. В.В. Николаевой; МГУ им. М.В. Ломоносова, Психол. фак. – М.: Академ. проект, 2009. – С. 101-174.

10. Савункина А.А., Богданова Т.А. Психологические особенности работы с пациентами разного возраста // Международный журнал экспериментального образования. – 2015. – № 11-6. – С. 931-933.


Review

For citations:


Lomakina O.B., Rakaeva V.G. The basic principles of psychological interaction between staff of TB control facilities and children and adolescence. Tuberculosis and socially significant diseases. 2020;(2):60-64. (In Russ.)

Views: 49


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2413-0346 (Print)
ISSN 2413-0354 (Online)