Psychological profile of primary school age children with various manifestations of tuberculosis infection
Abstract
The individual psychological characteristics of 100 children of primary school age with various manifestations of tuberculosis infection were investigated in Children Department of Moscow Research and Clinical Center for Tuberculosis control. The parenting styles have been also studied in their families.
Low level of intellectual functions, high level of self-control, good understanding social norms, increased anxiety, diffidence, emotional imbalance, lack of initiative, concentration difficulties, fatigue and adaptation difficulties with peers are typical for children with latent
tuberculosis infection.
Children, who are infected with tuberculosis, are unsure of themselves, touchy, emotionally unstable, and dependent on other people’s opinion. They are also very anxious.
Parent’s ignoring children’s needs causes nervous tension, low school performance, increased anxiety and reduced concentration.
Lack of parental attention reduces the intellectual functions of children. Aggressive behavior and tendency to self-affirmation in society is a result of wrong parental education.
About the Author
E. V. MartusovaRussian Federation
References
1. Александер Ф. Психосоматическая медицина. Принципы и практическое применение. – М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. – 352 с.
2. Ананьев В.А. Психология здоровья: пути становления новой отрасли человекознания // Психология здоровья. – СПб., 2000. – С. 10-85.
3. Антропов Ю.Ф., Шевченко Ю.С. Психосоматические расстройства и патологические привычные действия у детей и подростков. – М.: Изд-во Института психотерапии; Изд-во НГМА, 2000. – 320 с.
4. Баранова Г.В. Психологические особенности детей и подростков, больных туберкулезом органов дыхания // Туберкулез и болезни легких. – 2010. – № 1. – С. 50-53.
5. Баранова Г.В., Золотова Н.В., Овсянкина Е.С. и др. Психологические особенности детей и подростков, больных туберкулезом органов дыхания // Туберкулез и болезни легких. – 2010. – № 1. – С. 50-53.
6. Бройтигам В., Кристиан П., Рад М. Психосоматическая медицина. – М.: ГЭОТАР МЕДИЦИНА, 1999. – 376 с.
7. Вассерман Л.И., Иовлев Б.В. Психологическая диагностика отношения к болезни. – СПб., 2005. – 342 с.
8. Ломакина О.Б., Мартусова Е.В., Майстренко А.Н. Оказание психосоциальной помощи больным туберкулезом // Туберкулез и социально значимые заболевания. – 2013. – № 1. – С. 66-72.
9. Лукашова Е.Н., Игишева Л.Н., Копылова И.Ф. Психологические особенности больных туберкулезом подростков // Проблемы туберкулеза. – 2002. – № 1. – С. 39-41.
10. Мартусова Е.В. Индивидуально-психологические особенности детей младшего школьного возраста с различными проявлениями туберкулезной инфекции [Электронный ресурс] // Клиническая и специальная психология. – 2016. – Т. 5. – № 3. – C. 78-94.
11. doi: 10.17759/psyclin.2016050306.
12. Мясищев В.Н. Психология отношений: избранные психологические труды. – М. – Воронеж, 1995. – 356 с.
13. Овсянкина Е.С. Актуальные проблемы противотуберкулезной помощи детям и подросткам // Проблемы туберкулеза и болезней легких. – 2009. – № 1. – С. 3-4.
14. Овсянкина Е.С., Прошин В.А. Проблемы перспективы противотуберкулезной работы среди детей и подростков г. Москвы // 4-й (14-й) съезд научно-медицинской ассоциации фтизиатров: тезисы докладов. – Йошкар-Ола: Изд-во Марийского полигр.-изд. комбината, 1999. – С. 145-146.
15. Противотуберкулезная работа в городе Москве. Аналитический обзор статистических показателей по туберкулезу, 2015 г. / Под ред. Е.М. Богородской, В.И. Литвинова, Е.М. Белиловского. – М.: МНПЦБТ. – 2016 . – 244 с.
16. Сиренко И.А. Влияние туберкулезной инфекции на психологический статус детей // Туберкулез и болезни легких. – 2010. – № 1. – С. 59-63
Review
For citations:
Martusova E.V. Psychological profile of primary school age children with various manifestations of tuberculosis infection. Tuberculosis and socially significant diseases. 2017;(3):56-60. (In Russ.)